Kino Muranów

Festiwal „Buntownicy Kamery. Czechosłowacka nowa fala”

soukroma-vichrice-1

47 filmów, 14 tygodni, 2 kina, 1 festiwal! Jedyny taki przegląd filmów czechosłowackiej Nowej Fali lat 60. już wkrótce w Warszawie.
W 2016 roku mija dokładnie 50. rocznica przyznania pierwszego w historii Oscara dla czechosłowackiego filmu, reprezentanta Nowej Fali – „Sklepu przy głównej ulicy”. Trudno o lepszą okazję do przypomnienia polskim widzom najważniejszych dzieł tego okresu. Ta nietuzinkowa rocznica spowodowała, że takie instytucje jak Filmoteka Narodowa, Czeskie Centrum, Instytut Słowacki, Gutek Film oraz Fundacja RAW postanowiły zjednoczyć siły, by zorganizować wyjątkowy przegląd filmowy pod hasłem: Buntownicy kamery – czechosłowacka Nowa Fala.
W ciągu trzech miesięcy widzowie warszawskich kin Iluzjon i Muranów oraz wrocławskiego kina Nowe Horyzonty zobaczą kilkadziesiąt produkcji, w większości poprzedzonych prelekcjami, pozwalającymi pełniej zrozumieć kontekst kulturowy, historyczny i społeczny Czechosłowacji lat 60. XX wieku. Unikatowa forma – połączenie festiwalu i przeglądu umożliwi zainteresowanym widzom obejrzenie wszystkich tytułów, co jest trudne w przypadku festiwali realizowanych w formie weekendowej czy tygodniowej. W kinie Muranów projekcje w ramach przeglądu odbywać się będą raz w tygodniu we wtorki.

Lata 60. XX wieku w wielu krajach Europy to okres zmian społecznych i politycznych, czas buntu młodych filmowców, czas poszukiwania nowych środków wyrazu. Tak narodziły się francuska Nowa Fala czy ruch Młodych Gniewnych w Wielkiej Brytanii. Również Czechom i Słowakom udało się wówczas wspiąć na światowy szczyt, zrywając jednocześnie z dotychczasowym reżimem.
Czechosłowacka Nowa Fala to olbrzymi ruch filmowy, będący integralną częścią rewolucji kulturowej i świadomościowej Czechów i Słowaków lat 60. XX, która przeszła do historii pod nazwą „Praska Wiosna”. Młodzi filmowcy, którzy na początku tej dekady skończyli praską „filmówkę“ (FAMU) chcieli realizować filmy inaczej, niż robiło się to do tej pory – zarówno od strony formalnej jak i tematycznej. Po latach powojennej cenzury, strachu i szarości przyszła odwilż, którą wykorzystali, by pojawić się z nową estetyką i nowymi tematami. Ciekawiły ich codzienne, intymne sytuacje, okruchy zwykłego życia pozbawione obowiązującej do tej pory ideologii. Aby to, co tworzyli było jeszcze bardziej autentyczne, a widzowie mogli utożsamiać się z bohaterami, rezygnowali z aktorów zawodowych na rzecz naturszczyków, gotowe dialogi zaś zastępowali fragmentami improwizowanymi. Złagodzenie cenzury pozwoliło na wprowadzenie do kina tak charakterystycznego dla Czechosłowacji czarnego humoru. Bezkompromisowość, odwaga w podejmowaniu ważnych i niewygodnych tematów, przełomowość formy, awangardowość języka filmowego oraz wspomniany oryginalny humor to wartości, które europejskie kino w dużej mierze temu zjawisku zawdzięcza.
To co udało się stworzyć ówczesnym Buntownikom Kamery – Formanowi, Chytilovej, Menzlowi, Němcowi, Jakubisko, Hanákowi i innym – nim podcięła im skrzydła inwazja wojskowa 1968 roku i powrót surowego reżimu, do dziś zalicza się do najwybitniejszych dzieł, jakie kiedykolwiek stworzyli czescy i słowaccy filmowcy. Za dowód niech posłuży fakt, iż jako jedyna kinematografia zaledwie ciągu dwóch lat Czechosłowacja zdobyła dwa Oscary dla filmów nieanglojęzycznych: za „Sklep przy głównej ulicy” (1965, reż. Ján Kadár, Elmar Klos) i „Pociągi pod specjalnym nadzorem” (1966, reż Jiři Menzel).
Czechosłowacka Nowa Fala to filmy znane, nagradzane na festiwalach na całym świecie i cieszące się niesłabnącą sympatią, ale także niszowe produkcje artystyczne, często eksperymentalne, bardzo istotne z punktu widzenia oddziaływania na kulturę i sztukę europejską. To na koniec filmy, które z przyczyn politycznych i światopoglądowych zostały zmarginalizowane.

Przegląd Buntownicy kamery – czechosłowacka Nowa Fala oferuje skarby z praskiej, bratysławskiej i warszawskiej Filmoteki, a wśród nich takie hity jak: „Miłość blondynki”, „Pociągi pod specjalnym nadzorem”, „Sklep przy głównej ulicy” czy „Palacz zwłok”. W przeglądzie nie zabraknie jednak tytułów mniej znanych – „Morgiana”, „Waleria i tydzień cudów”, „Hotel dla cudzoziemców” i wiele innych.
W trakcie trzech miesięcy trwania programu widzowie będą mieli okazję spotkać się z wieloma wybitnymi twórcami, którzy specjalnie na tę okazję przyjadą z Pragi i Bratysławy. Swoją wizytę nad Wisłą zapowiedzieli m.in. aktorka Magda Vašáryová, reżyserowie Jiří Menzel, Dušan Hanák, Drahomíra Vihanová. Nie zabraknie także gości z Polski, którzy opowiedzą o wpływie czechosłowackiej Nowej Fali na ich twórczość. Przegląd uzupełnią także prelekcje oraz panele dyskusyjne z historykami i teoretykami filmu.

Repertuar

23.02. godz. 20.30 – Perły na dnie, Perličky na dně, 1965, 105 min.

01.03. godz. 20.30 – Ucho, reż. Karel Kachyňa, 1970, 92 min.

08.03. godz. 20.30 – Waleria i tydzień cudów, Valerie a týden divů, reż. Jaromil Jireš, 1970, 74 min.

15.03. godz. 20.30 – Czarny Piotruś, Černý Petr, reż. Miloš Forman, 1963, 85 min.

22.03. godz. 20.30 – Dzień siódmy, ósma noc, Den sedmý, osmá noc, reż. Evald Schorm, 1969, 100 min.

29.03. godz. 20.30 – Dzień nasz codzienny, Deň náš každodenný, reż. Otakar Krivánek, 1969, 89 min.

05.04. godz. 20.30 – Przypadek dla początkującego kata, Případ pro začínajícího kata, reż. Pavel Juráček, 1970, 102 min.

12.04. godz. 20.30 – Dialog 20-40-60, Dialóg 20-40-60, reż. Zbyněk Brynych, Peter Solan, Jerzy Skolimowski, 1968, 78 min.

19.04. godz. 20.30 – Chrystusowe lata, Kristove roky, reż. Juraj Jakubisko, 1967, 90 min.

26.04. godz. 20.30 – Pierwszy krzyk, Křik, reż. Jaromil Jireš, 1963, 78 min.

10.05. godz. 20:30 – Diamenty nocy, Démanty noci, reż. Jan Němec, 1964, 64 min.

17.05. godz. 20.30 – Wszyscy dobrzy rodacy, Všichni dobří rodáci, reż. Vojtěch Jasný, 1968, 114 min.

24.05. godz. 20.30 – Konkurs, reż. Miloš Forman, 1963, 82 min.

31.05. godz. 20.30 - Pali się, moja panno, reż. Miloš Forman, 1968, 71 min.

 

Więcej informacji o Buntownikach kamery:

strona www: http://www.buntownicykamery.pl/

na facebookowym profilu: https://www.facebook.com/buntownicykamery/

Czeskie Centrum, tel. 22 629 72 71, email: ccwarszawa@czech.cz

www: http://warsaw.czechcentres.cz/

 

Już wkrótce bilety w cenie 15 zł do nabycia w kasach kin oraz on-line

Partnerzy przeglądu: Filmoteka Narodowa, Gutek Film, Czeskie Centrum Kultury, Instytut Słowacki, Fundacja RAW, Narodowe Archiwum Filmowe Praga, Slowacki Instytut Filmowy Bratysława, Fundacja Kino na Granicy

Patron medialny: Filmweb

Sponsorzy: Metrostav, HB Reavis

 

Capture_02092016_120830 - Kopia

Festiwale: